VEEL OP WIELEN EN MEER... VOOR DE BESTE PRIJS!
 

Montage Fiets

De fiets is geleverd in een doos wat inhoudt dat de fiets nog afgemonteerd moet worden.
Hieronder een beknopte handleiding voor de montage van de betreffende onderdelen en tips voor het onderhoud.

Ook is het mogelijk een instructievideo voor de montage van een Volare fiets te bekijken op: 
http://youtu.be/3xYuHEyIg0s

1. Montage pedalen / trappers.

Het linker pedaal wordt gemonteerd met linkse schroefdraad.
Dit om te voorkomen dat het loskomt door zogenaamde precessie.
Dit betekent dat je bij de montage het linkerpedaal linksom moet vastdraaien.
Het rechterpedaal aan de andere zijde heeft gewone rechtse schroefdraad.
Het rechterpedaal moet dus rechtsom worden vastgedraaid.
Houdt u er dus rekening mee dat de schroefdraad van de linker- en de rechterpedaal niet gelijk is.
Soms staat er een "R" of een "L" op de pedalen middels een sticker of in de trapper zelf gestanst.
Deze letters staan uiteraard voor rechts en links.
Het beste kan het pedaal eerst met de hand (zonder frictie) in de juiste trapstang worden gedraaid.
Daarna kunnen de pedalen het beste met een steeksleutel 15 volledig worden aangedraaid.
Het invetten van de schroefdraad van de pedalen voorkomt roest en zorgt ervoor dat ze niet vast komen te zitten.
Mocht de trapstang zijn beschadigd doordat de trappers niet volgens bovenstaand schrijven zijn bevestigd dan kan Djimmi.nl hier niet verantwoordelijk voor worden gesteld.

2. Montage van het zadel.

Vet eerst de zadelpen in met vet.
Plaats dan het zadel met pen in de zadelbuis (Let op de veiligheidsmarkering op de pen).
Zet het zadel op de juiste hoogte (de zadelhoogte zo instellen dat minstens de punt van je voet op de grond komt).
Draai vervolgens de zadelpen goed vast.
Het zadel kan nog naar voren of naar achteren worden gezet voor de ideale zithouding.
Ook zou het zadel nog in een bepaalde schuinte kunnen worden gezet. 

3. Montage stuur en stuurpen.

Vet eerst het uiteinde van de stuurpenbout in met vet.
Plaats dan het stuur met stuurpen in de balhoofdbuis (Let op veiligheidsmarkering op de pen).
Stel het stuur op de juiste hoogte in en draai de stuurklem en/of bout op stuur goed vast.
Controleer ook of de balhoofdmoer (grote ring op het balhoofd, daar waar de stuurpen ingaat) goed vast zit.
Doe dit als het stuur al vast zit dan heb u meer kracht om "tegen" te houden.

4. Montage van het voorspatbord.

Deze zit er altijd los bij en moet aan de voorvork en balhoofd gemonteerd worden.

5. Montage van het voorwiel.

Zet het voorwiel in de vork, draai de as moeren met de hand aan en zet dan het wiel in het midden van de vork en draai de moeren dan pas aan met ringsleutel 15.
Let op. Bij de mountainbikes wordt het wiel vastgezet met een snelsluiting (bestaande uit een dunne as).

6. Overige onderdelen monteren.

De montage van onderdelen zoals verlichting, bel, voordrager, reflectoren en mandjes zou voor zich moeten wijzen.

6. Wiel richten/controleren.

Controleer altijd bij een nieuwe fiets of alle spaken goed op spanning zijn.
Een wiel zonder slag en met strakke spaken gaat langer mee en stuurt en remt beter.
Een slag uit het wiel halen is specialistenwerk.

7. Inspectie naven.

Speling constateren.
Zet het wiel in het frame en probeer de velg tegen het remblokje aan te trekken.
Beweegt de velg ten opzichte van het frame dan is er speling.
De naven moeten dan worden bijgesteld.
Dit kunt u doen door het wiel te demonteren en vervolgens de moer die tegen het kapje van de kogellagers aanzit zodanig aan te draaien dat het wiel soepel loopt en er net geen speling op het wiel zit.

8. Controleren van de bouten en moeren.

Draai alle bouten en moeren nog even goed na en spuit deze altijd in met siliconenspray.
Dit geldt ook voor alle overige onderdelen die onderhevig zouden kunnen zijn aan roestvorming.

9. Banden oppompen.

Zorg voor de juiste bandenspanning (staat op de buitenband).
Dit zorgt voor minder slijtage en comfortabel fietsen.
Let ook op het moertje onderaan het ventiel dat deze tegen de velg aan wordt gedraaid.

10. Afstellen van de handremmen.

Zorg er eerst voor dat de remblokjes op de juiste wijze tegen de velg aandrukken indien de handrem wordt in geknepen (eventueel deze op de juiste wijze afstellen).
Daarna de remkabel zodanig afstellen dat de handrem functioneert.
Mocht één van de remblokjes tegen de velg aanlopen dan kan deze worden afgesteld door de stelschroef net onder het remblokje in te draaien (van de velg af) of uit te draaien (naar de velg toe).

11. Afstellen van de derailleur versnellingen.

Hieronder een YouTube link waarin dit tot in detail wordt weergegeven. 

http://www.youtube.com/watch?v=fMcC5aZwao0

12. Onderhoud !

Elke fiets heeft onderhoud nodig.
Geef na 3 maanden uw fiets een stelbeurt (zie bovenstaande richtlijnen).
Geef de fiets ook tijdig een poetsbeurt en onderhoudsbeurt.
De fiets kan gepoetst worden met fietsolie en de draaiende onderdelen kunnen worden ingespoten met WD40.
Zo is uw fiets goed beschermd en functioneert zoals het behoort.

13. Tenslotte.

Mocht er onverhoopt een probleem zijn met de fiets dan vernemen wij dit graag direct na ontvangst van de fiets.
Het beste kan een probleem verduidelijkt worden met een digitale foto die vervolgens naar onderstaand e-mailadres kan worden gezonden (graag o.v.v. uw factuurnummer).

tonie@djimmi.nl

Na ontvangst van de mail houden wij u op de hoogte hoe we het probleem voor u gaan oplossen.

Let op.
Indien u zonder enig overleg met ons de fiets bij een derde laat repareren vervalt de garantie.
Tevens zijn wij niet verantwoordelijk voor de kosten welke u maakt bij derden.

Hopende u hiermee voldoende van informatie te hebben voorzien .
Mocht u onverhoopt toch nog vragen hebben dan kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen.

Djimmi.nl
Speelgoed Internetwinkel Boxmeer
't Leucker 5
5831 DB  BOXMEER
T. 0485 520524
F. 0485 521210
Ma. t/m Vr. 8:00-17:30
Zaterdag 8:30-12:30