Menu
0
Gratis Verzending NL
Ook verzending BE - DE
Afhalen servicepoint GLS
Zaterdag Levering

Montage Fiets

De fiets is geleverd in een doos wat inhoudt dat de fiets nog afgemonteerd moet worden.
Hieronder een beknopte handleiding voor de montage van de betreffende onderdelen en tips voor het onderhoud.
Voordat dat u begint met monteren is het verstandig om eerst het verpakkingsmateriaal te verwijderen en de eventueel los geleverde onderdelen zodanig te rangschikken dat u overzicht heeft.
Het benodigde gereedschap bestaat uit inbussleutels, ringsleutels, steeksleutels en een kruiskop schroevendraaier. 

Ook is het mogelijk een instructievideo voor de montage van een Volare fiets te bekijken op:
Montage Volare Fiets

1. Montage pedalen / trappers.

Het linker pedaal wordt gemonteerd met linkse schroefdraad.
Dit om te voorkomen dat het loskomt door zogenaamde precessie.
Dit betekent dat je bij de montage het linkerpedaal linksom moet vastdraaien
Het rechter pedaal aan de andere zijde heeft gewone rechtse schroefdraad.
Het rechter pedaal moet dus rechtsom worden vastgedraaid.
Houdt u er dus rekening mee dat de schroefdraad van de linker- en de rechter pedaal niet gelijk is.
Soms staat er een "R" of een "L" op de pedalen middels een sticker of in de trapper zelf gestanst.
Deze letters staan uiteraard voor rechts en links.
Het beste kan het pedaal eerst met de hand (zonder frictie) in de juiste trapstang worden gedraaid.
Daarna kunnen de pedalen het beste met een steeksleutel 15 volledig worden aangedraaid.
Het invetten van de schroefdraad van de pedalen voorkomt roest en zorgt ervoor dat ze niet vast komen te zitten.
Mocht de trapstang zijn beschadigd doordat de trappers niet volgens bovenstaand schrijven zijn bevestigd dan kan Djimmi.nl hier niet verantwoordelijk voor worden gesteld.

2. Montage van het zadel.

Vet eerst de zadelpen in met vet.
Plaats dan het zadel met pen in de zadelbuis (Let op de veiligheidsmarkering op de pen).
Zet het zadel op de juiste hoogte (de zadelhoogte zo instellen dat minstens de punt van je voet op de grond komt).
Draai vervolgens de zadelpen goed vast.
Het zadel kan nog naar voren of naar achteren worden gezet voor de ideale zithouding.
Ook zou het zadel nog in een bepaalde schuinte kunnen worden gezet.

3. Montage stuur en stuurpen.

Vet eerst het uiteinde van de stuurpen bout in met vet.
Plaats dan het stuur met stuurpen in de balhoofdbuis (Let op veiligheidsmarkering op de pen).
Stel het stuur op de juiste hoogte in en draai de stuurklem en/of bout op stuur goed vast.
Controleer ook of de balhoofdmoer (grote ring op het balhoofd, daar waar de stuurpen ingaat) goed vast zit.
Doe dit als het stuur al vast zit dan heb u meer kracht om "tegen" te houden.

4. Montage van het voorspatbord.

Deze zit er altijd los bij en moet aan de voorvork en balhoofd gemonteerd worden.

5. Montage van het voorwiel met schijfremmen.

Zet het voorwiel met de snel sluiting geopend zodanig in het midden in de voorvork dat de schijfrem niet aanloopt.
Draai de moer aan de andere kant van de snel sluiting bijna aan.
Vervolgens kan de snel sluiting dicht worden gezet.

6. Montage van het voorwiel met V-Brakes.

Zet het voorwiel recht in de voorvork, draai de as moeren met de hand aan en draai de moeren vervolgens om en om aan met ringsleutel 15 totdat goed vastzit.

7. Overige onderdelen monteren.

De montage van onderdelen zoals verlichting, bel, koehoorns, bidonhouder, voordrager, reflectoren en mandjes zou voor zich moeten spreken.

8. Wiel richten/controleren.

Controleer altijd bij een nieuwe fiets of alle spaken goed op spanning zijn.
Een wiel zonder slag en met strakke spaken gaat langer mee en stuurt en remt beter.
Een slag uit het wiel halen is specialistenwerk.

9. Inspectie naven.

Speling constateren.
Zet het wiel in het frame en probeer de velg tegen het remblokje aan te trekken.
Beweegt de velg ten opzichte van het frame dan is er speling.
De naven moeten dan worden bijgesteld.
Dit kunt u doen door het wiel te demonteren en vervolgens de moer die tegen het kapje van de kogellagers aanzit zodanig aan te draaien dat het wiel soepel loopt en er net geen speling op het wiel zit.

10. Controleren van de bouten en moeren.

Draai alle bouten en moeren nog even goed na en spuit deze altijd in met siliconen spray.
Dit geldt ook voor alle overige onderdelen die onderhevig zouden kunnen zijn aan roestvorming.

11. Banden oppompen.

Zorg voor de juiste bandenspanning (staat op de buitenband).
Dit zorgt voor minder slijtage en comfortabel fietsen.
Let ook op het moertje onderaan het ventiel dat deze tegen de velg aan wordt gedraaid.

12. Afstellen van de schijfremmen.

Controleer of je wiel goed recht zit.
Dit kan ervoor zorgen dat je rem piept of aanloopt.
Als het wiel scheef zit en je vervolgens de rem gaat afstellen zit de rem natuurlijk ook niet goed.
Zorg er dus voor dat het wiel netjes in het midden zit.
Pak een inbussleutel 5 en draai de 2 bouten van de remklauw los.
Je hoeft de bouten niet helemaal los te draaien, een slag of 2 is genoeg.
Draai nu de bouten van de remklauw aan, eerst hand vast.
Draai vervolgens om en om de bovenste en de onderste bout vast.
Houd ondertussen de handrem stevig ingedrukt.
Knijp de remhendel stevig in.
Houd deze ingedrukt tot dat het afstellen klaar is.
Tip.
Wanneer je onderweg bent en je schijfrem begint aan te lopen kun je dit ook snel oplossen.
Haal de snel spanner van het desbetreffende wiel los, knijp de rem stevig in en duw de snel spanner weer vast.
Dit centreert je wiel en zorgt ervoor dat je direct weer kunt fietsen zonder dat de rem aan loopt.
Wanneer je thuis bent is het wel verstandig om even te checken waarom hij ineens begon aan te lopen.

13. Afstellen van de V-Brake remmen.

Zorg er eerst voor dat de remblokjes op de juiste wijze tegen de velg aandrukken indien de handrem wordt in geknepen (eventueel deze op de juiste wijze afstellen).
Daarna de remkabel zodanig afstellen dat de handrem functioneert.
Mocht één van de remblokjes tegen de velg aanlopen dan kan deze worden afgesteld door de stelschroef net onder het remblokje in te draaien (van de velg af) of uit te draaien (naar de velg toe).

14. Afstellen van de derailleur versnellingen.

Hieronder een YouTube link waarin dit tot in detail wordt weergegeven.

Afstellen Derailleur

15. Onderhoud!

Elke fiets heeft onderhoud nodig.
Begin met uw nieuwe fiets te poetsen met fietsolie.
Uw fiets is dan direct beschermd tegen vocht en vuil.
Geef na 3 maanden uw fiets een stelbeurt (zie bovenstaande richtlijnen).
Zo is uw fiets goed beschermd en functioneert zoals het behoort.

16. Tenslotte.

Mocht er onverhoopt een probleem zijn met de fiets dan vernemen wij dit graag direct na ontvangst van de fiets.
Het beste kan een probleem verduidelijkt worden met een digitale foto die vervolgens via de e-mail of via Whatsapp +31(0)622295553 kan worden gezonden (graag o.v.v. uw klantnummer).

Na ontvangst van uw bericht houden wij u op de hoogte hoe we het probleem voor u gaan oplossen.

Let op.
Indien u zonder enig overleg met ons de fiets bij een derde laat repareren vervalt de garantie.
Tevens zijn wij niet verantwoordelijk voor de kosten welke u maakt bij derden.

Hopende u hiermee voldoende van informatie te hebben voorzien .
Mocht u onverhoopt toch nog vragen hebben dan kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen.

Djimmi.nl
't Leucker 5
5831 DB BOXMEER
T +31(0)485520524
E [email protected]
Ma. t/m Vr. 8:00-17:30

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »

Account aanmaken

Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.

Registreren

Zojuist toegevoegd

U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Incl. btw en verzending:€0,00