Menu
EUR
  • Gratis Verzending > 35,- NL
  • Reviews Webshop Keurmerk 9.7
  • 2 Jaar Garantie
  • 16 Jaar Online Webshop

Handleiding Fiets Montage


Download HIER deze handleiding in PDF

De fiets wordt geleverd in een doos wat inhoudt dat de fiets nog afgemonteerd moet worden.
Hieronder een beknopte handleiding voor de montage van de betreffende onderdelen en tips voor het onderhoud.
Voordat dat u begint met monteren is het verstandig om eerst het verpakkingsmateriaal te verwijderen en de eventueel los geleverde onderdelen zodanig te rangschikken dat u overzicht heeft.
Het benodigde gereedschap bestaat uit inbussleutels 4-5 en 6, ringsleutels 10-12-13-14 en 15, steeksleutel 15 en een kruiskop schroevendraaier.

Ook is het mogelijk een instructievideo voor de montage van een Volare fiets te bekijken op:
Montage Volare Fiets

1. Montage pedalen / trappers.

Het linkerpedaal wordt gemonteerd met linkse schroefdraad.
Dit om te voorkomen dat het loskomt door zogenaamde precessie.
Dit betekent dat je bij de montage het linkerpedaal linksom moet vastdraaien
Het rechterpedaal aan de andere zijde heeft gewone rechtse schroefdraad.
Het rechterpedaal moet dus rechtsom worden vastgedraaid.
Houdt u er dus rekening mee dat de schroefdraad van de linker- en de rechter pedaal niet gelijk is.
Meestal staat er een "R" of een "L" op de pedalen met een sticker of in de trapper zelf gestanst.
Deze letters staan uiteraard voor rechts en links.
Het beste kan het pedaal eerst met de hand (zonder frictie) in de juiste trapstang worden gedraaid.
Daarna kunnen de pedalen het beste met een steeksleutel 15 volledig worden aangedraaid.
Het invetten van de schroefdraad van de pedalen voorkomt roest en zorgt ervoor dat ze niet vast komen te zitten.
Mocht de trapstang zijn beschadigd doordat de trappers niet volgens bovenstaand schrijven zijn bevestigd dan kan Djimmi.nl hier niet verantwoordelijk voor worden gesteld.

2. Montage van het zadel.

Vet eerst de zadelpen in met vet.
Plaats dan het zadel met pen in de zadelbuis (Let op de veiligheidsmarkering op de pen).
Zet het zadel op de juiste hoogte - de zadelhoogte zo instellen dat minstens de voorvoeten op de grond komten.
Draai vervolgens de zadelpen goed vast met de ringsleutel of met de snelsluiting waarbij de hendel open wordt gezet en vervolgens aan de andere kant de moer zodanig wordt aangedraaid dat de hendel weer goed dichtgezet kan worden..
Het zadel zelf dient ook goed vast gezet te worden met de ringsleutel en kan nog naar voren of naar achteren worden gezet voor de ideale zithouding.
Ook kan het zadel nog in een bepaalde schuinte worden gezet.

3. Montage stuur en stuurpen.

Vet eerst het uiteinde van de stuurpen bout in met vet.
Plaats dan het stuur met stuurpen in de balhoofdbuis (Let op de veiligheidsmarkering op de pen).
Stel het stuur op de juiste hoogte in en draai de stuurklem en/of bout op stuur goed vast met de inbussleutel of ringsleutel.
Controleer ook of de balhoofdmoeren (grote ringen op het balhoofd, daar waar de stuurpen ingaat) goed vast zit.
Doe dit als het stuur al vast zit dan heb u meer kracht om "tegen" te houden.
Bij een vouwfiets is het belangrijk dat de inbusbout die zichtbaar is als het stuur is opengeklapt goed vast wordt aangedraaid met een inbussleutel.
Bij bepaalde modellen kan de stuurpen ook nog in bepaalde schuinte worden afgesteld.
De bout hiervoor zit aan de voorzijde van de stuurpen.
Ook dient deze bout goed worden vastgezet.
 
4. Handremmen en versteller versnellingen.

De handremmen en versteller kunnen nu zodanig goed worden vastgezet dat het makkelijk is om te remmen en dat de indicator van de versnellingen goed zichtbaar is. 

5. Montage van het voorspatbord.

Het voorspatbord (indien aanwezig) zit er altijd los bij en moet aan de voorvork en balhoofd gemonteerd worden met een eventuele voorlamp.

6. Montage van het voorwiel met schijfremmen.

Zet het voorwiel met de snel sluiting geopend zodanig in het midden in de voorvork dat de schijfrem niet aanloopt.
Draai de moer aan de andere kant van de snel sluiting bijna aan.
Vervolgens kan de snel sluiting dicht worden gezet.

7. Montage van het voorwiel met V-Brakes.

Zet het voorwiel recht in de voorvork, zorg dat de eventuele sluitringen met haak goed in de voorvork worden geplaatst en draai de as moeren met de hand aan en vervolgens om en om met een ringsleutel 15 totdat de moeren goed vastzitten.

8. Inspectie naven.

Indien het wiel in het frame is vastgezet en het blijkt dat het wiel loszit doordat deze kan bewegen in het frame of niet soepel draait dan dient de naaf te moeten worden bijgesteld.
Dit kunt u doen door het wiel te demonteren en vervolgens de moer die tegen het kapje van de kogellagers aanzit zodanig aan of los te draaien dat het wiel soepel loopt en er net geen speling of frictie op het wiel zit.

9. Banden oppompen.

De juiste bandenspanning zorgt voor minder slijtage, minder weerstand en meer comfort.
De maximale druk in Bar of PSI staat op de buitenband vermeldt.
Let ook op het moertje onderaan het ventiel (indien aanwezig) dat deze tegen de velg aan wordt gedraaid.

10. Afstellen van de schijfremmen.

Controleer of het wiel goed recht is vastgezet anders kan dit ervoor zorgen dat de schijfrem gaat piepen of aanlopen.
Indien de remmen piepen of aanlopen kan de rem worden afgesteld middels onderstaande procedure.
Draai met een inbussleutel 5 de 2 bouten van de remklauw die in 1 lijn met de fiets staan 2 slagen los.
Knijp de handrem van de betreffende schijfrem in.
Draai de bouten van de remklauw weer handvast aan.
Controleer of het piepen of aanlopen is verholpen.
Draai vervolgens om en om de bovenste en de onderste bout met de inbussleutel 5 vast terwijl de handrem stevig wordt ingeknepen.
Tip.
Wanneer je onderweg bent en je schijfrem begint zonder te remmen te piepen of aan te lopen dan kun je dit snel oplossen.
Haal de snelspanner van het desbetreffende wiel los, knijp de rem stevig in en duw de snelspanner weer vast.
Dit centreert je wiel en zorgt ervoor dat je direct weer kunt fietsen zonder dat de rem aan loopt.
Wanneer je thuis bent is het wel verstandig om even te checken waarom de schijfrem ineens begon te piepen of aan te lopen.

11. Afstellen van de V-Brake remmen.

Controleer of de remblokjes recht op de velg worden gedrukt indien de handrem wordt ingeknepen.
Mocht dit niet zo zijn dan dient het desbetreffende remblokje te worden afgesteld.
Dit kan door het betreffende remblokje 2 slagen los te draaien en vervolgens de betreffende handrem in te knijpen en het remblokje zodanig positioneren dat deze recht staat en nadien weer vast te zetten terwijl de handrem ingeknepen blijft. 
Daarna de remkabel zodanig afstellen dat de handrem net iets meer als de helft kan worden ingeknepen
De stelmoeren van de remkabel bij de handrem dienen geheel ingedraaid te zijn.
Als een remblokje tegen de velg aanloopt dan kan deze worden afgesteld door de stelschroef net onder het remblokje in te draaien (van de velg af) of uit te draaien (naar de velg toe).

12. Afstellen van de derailleur versnellingen.

Hieronder een YouTube link waarin dit tot in detail wordt weergegeven.
Afstellen Derailleur

13. Overige onderdelen monteren.

De montage van onderdelen zoals verlichting, bel, koehoorns, bidonhouder, voordrager, reflectoren en fietsmanden zou voor zich moeten spreken.

14. Controleren van de bouten en moeren.

Draai alle bouten en moeren nog even goed na en spuit deze altijd in met een siliconen spray.
Dit geldt ook voor alle overige onderdelen die onderhevig zouden kunnen zijn aan roestvorming.

15. Onderhoud!

Elke fiets heeft onderhoud nodig.
Begin met uw nieuwe fiets te poetsen met fietsolie.
Uw fiets is dan direct beschermd tegen vocht en vuil.
Geef na 3 maanden uw fiets een stelbeurt (zie bovenstaande richtlijnen).
1x per jaar dient het zand en vuil van de ketting, derailleur, remmen en draaiende onderdelen met een oude verfborstel en eventueel wasbenzine verwijderd te worden en nadien opnieuw gesmeerd te worden met een smeermiddel.
Ook dient er 1x per jaar een stelbeurt gegeven te worden en dient de fiets gepoetst te worden met fietsolie.
Zo is uw fiets goed beschermd en functioneert zoals het behoort.

16. Tenslotte.

Mocht er onverhoopt een probleem zijn met de fiets dan vernemen wij dit graag direct na ontvangst van de fiets.
Het beste kan een probleem verduidelijkt worden met een digitale foto die vervolgens via de e-mail of via Whatsapp +31(0)622295553 kan worden gezonden (graag o.v.v. uw klantnummer).

Na ontvangst van uw bericht houden wij u op de hoogte hoe we het probleem voor u gaan oplossen.

Let op.
Indien u zonder overleg met Djimmi de fiets bij derden laat repareren vervalt de garantie.
Tevens zijn wij niet verantwoordelijk voor de kosten welke u maakt bij derden.

Hopende u hiermee voldoende van informatie te hebben voorzien .
Mocht u onverhoopt toch nog vragen hebben dan kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen.

Djimmi.nl
't Leucker 5
5831 DB BOXMEER
T 0485 520524
E [email protected]
WhatsApp (alleen berichten) 06 22295553

Maandag t/m vrijdag van 08:00u - 17:30u

Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €35,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »